Odborníci ÚAMK radí - Už máte přezuto?

Image

Už máte přezuto?

Motoristé to obvykle poněkud škodolibě říkají o silničářích – příchod zimy je opět zaskočil. Jenže ono to o zhruba pětině řidičů platí stejně tak. Proč? Jednoduše proto, že už měli mít a nemají přezuto. Tedy nevyměnili letní pneumatiky za ty zimní.

Proč je právě teď nejvyšší čas na výměnu pneumatik? Ze tří hlavních důvodů. Začněme předpisy. §40a zákona 361/2000 Sb., tedy silničního zákona, hovoří o tom, kdy mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky. Stanoví podmínky takto: pokud: se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Dále zákon jasně říká, pro které období toto platí: od 1. listopadu do 31. března. Samozřejmě, že tohle nejsou všechny povinnosti. Ještě je tu fakt, že výška dezénu zimního pláště nesmí být pod 4 mm (pro vozy do 3,5 tuny, 6 mm nad 3,5 tuny) a nakonec další předpisy uvádějí, že na jedné ose (nápravě) musí být stejné pneumatiky. Odborníci ÚAMK dodávají, že ideální je pravidlo čtyř.

Na všech čtyřech kolech mít stejné zimní pneumatiky, které se používají v průměru po čtyři roky, s minimálně čtyřmilimetrovým vzorkem a minimálně po čtyři nejchladnější měsíce v roce.

Dodejme, že předpisy v tomto směru nejsou planou frází, protože v případě, že za zákonem stanovené situace nemá řidič obuty odpovídající zimní pláště hrozí mu pokuta v přestupkovém řízení do výše 2000 Kč. Což zdaleka není vše. V případě, že by další jízdou na letních pneu mohl motorista ohrozit ostatní, může mu být zakázána další jízda. Nemluvě o tom, že skončí-li vše havárií, nemusí pojišťovna plně uhradit pojistné plnění.

Kromě celostátně platného uvedeného předpisu musí motoristé počítat i s tím, že místní samospráva jako správce místních komunikací může podle situace využít možnosti dočasně stanovit povinnost na daných úsecích použít zimní výbavu. Tedy kromě jiného vybavit vozidla zimními plášti. V jednotlivých, zvláště hornatých krajích, je obvykle takových míst kolem 20.          

Druhým důvodem, proč je nejvyšší čas nazout zimní pláště, je vedle předpisů také aktuální teplota. Jakmile je průměrná denní nižší než 7 stupňů Celsia, začínají se letní pláště, respektive jejich běhouny s menším podílem siliky, chovat jinak. Rychleji a více tuhnou, tudíž následně mohou více klouzat. Na chladné vozovce je to pak znát, a zvláště ve složitých situacích při nutnosti razantně brzdit nebo se náhle vyhnout překážce. Pláště nemusí dost řidiče podržet. Naopak zimní pláště s jinou směsí běhounu lépe i při nižších teplotách přilnou k povrchu vozovky.

Třetím důvodem, proč přezout, je počasí. Fakt, že často prší, vozovky mohou být pokryty špínou, listím a podobně. Už jen větší množství vody na vozovce letní pláště, s výškou zákonem stanoveného minimálního dezénu 1,6 mm, ji „nepoberou“. Snadněji dostanou aquaplaning. Naopak zimní pláště mají výraznější dezén, který mnohem lépe odvádí množství vody, které se v tomto období stále častěji a více objevuje na vozovkách.

Přinejmenším tyto tři důvody by měly ještě váhající motoristy přesvědčit, aby přezuli své vozy. Odhady hovoří o tom, že mezi 15 až 20 % řidičů, v závislosti na průběhu zimy, vůbec nepřezouvá. Což je, jak jsme vysvětlili, zcela zbytečný risk. Jakmile padne rozhodnutí přezout, je na místě počítat s tím, že v danou chvíli jsou pneu a další servisy dost zahlceny a čekací doby jsou i týden a více. Rovněž ceny nových zimních plášťů v průměru vzrostly o 15 %. Důvod je zjevný, některé výrobní závody omezovaly v době koronaviru svoji výrobu, a tak vyšší poptávka ceny vyhnala výše. Nicméně nic z toho by neměl být důvod, proč dál vyjíždět na cesty v letních pláštích, radí odborníci ÚAMK.