Sníh je tady

Image

V neděli ráno si někteří z nás na silnicích ve vyšších polohách už pěkně „zabruslili“. Sníh je tady. O jízdě na sněhu autem jsou napsány celé učebnice. Základní zásady si však musíme osvěžit každý rok. Nejsou totiž pro všechny úplně samozřejmé. A připomínají je i experti ÚAMK. Vycházejí jednak ze svých testovacích zkušeností, tak i z praxe učitelů autoškol a instruktorů krizových prvků běžné jízdy na silničních komunikacích. Tyto návody jsou souhrnem těch nejvíce osvědčených zkušeností. Pravidlem číslo 1 pro zimní ježdění je čirá skutečnost, že kdo se bojí, tak by měl nechat přes zimu auto v garáži.

Největším rizikem zimního silničního provozu je sváteční řidič, což v zimě platí dvojnásob. Jeho nejistota, zřetelná i v létě na suché vozovce, v zimě narůstá. Zkušení řidiči ho obvykle odhadnou. Ale jeho nevyzpytatelnost je nepředvídatelná. Platí zlaté pravidlo: co nejdřív pryč od něj! Takový řidič v zimě neusedá za volant s pocitem odhodlání užít si jízdu například na návštěvu k příbuzným, nýbrž ve stresu, že podlehl naléhání manželky či tchyně nebo matky. Je to systém známé dvojice „Béďa a Božka“: prostě musíme dojet ke tchýni pro lahve vyškvařeného sádla a pekáč s pečenou husou, kompoty a zavařeninami.

Druhým velmi výrazným rizikem jsou buď mladší řidiči se silnějšími vozy, či ti dospělejší s přílišným sebevědomím, kteří si ještě nevšimli, jak odlišně se chová na sněhu vůz se zadním či předním náhonem. Jaká tedy doporučujeme pravidla pro zimní provoz?

Za

1/ Kdo se bojí, ať nejezdí a počká na autobus.

2/ Kdo se nebojí a umí být rozvážný, vždycky dojede, pak musí mít dobré zimní gumy, vysoký vzorek, řetězy v kufru; zacházet s volantem a pedály jemně, plynule, šlapat plynule i na ABS, pamatovat na bezpečnou vzdálenost, brzdná dráha na sněhu je 3x delší, ale nejlepší je nebrzdit, jen dobržďovat. Měl by znát chování svého auta se zadním či předním náhonem v kolizních situacích, které si může vyzkoušet na nějakých opuštěných parkovištích. Tam si pěkně „zařádit“ ve smycích a bez nebezpečí kolizí, prostě co auto a řidič unese. Jen to je ten autentický poznatek s významem pro budoucnost.

3/ Automobil a jeho chování podléhá fyzikálním zákonům a nemá smysl ho „přeprat“ mentální silou či nějakým operativním řidičským působením, když fyzikální zákony vítězí. To lze zvládnout zejména cvikem a zkušeností na polygonu. Stojí za to obětovat tomu pár stovek.

4/ Jezděte na své půlce silnice, opatrně, nevystavujte ostatní řidiče pocitům rizika a zmatku.

5 / Věřte svým bezpečnostním systémům ESP (Electronic Stability Program), tedy ABS (Anti-Block System) a ASR (Anti-Slip Regulation), tedy systému regulace prokluzu kol v hnací soustavě. Jsou to nyní už standardní prvky aktivní bezpečnosti. Podrží vás. Jejich činnost vám signalizují kontrolky. Když budete řídit rozumně, pak projedete všemi zatáčkami a zvládnete všechny manévry, jinak se z vašich vozů stanou neovladatelné sáně bez ohledu na brzdy, i když budete mít čtyřkolku. Ani čtyřkolka vás neopravňuje k důvěře projíždět na sněhu zatáčky větší rychlostí než ostatní, to platí na suchu.

6/ Mějte při zimní jízdě v autě k dispozici teplejší oblečení, láhev vody navíc, nějaké tatranky či čokolády. Můžete uváznout v zácpách, jež se mohou protáhnout na dlouhé hodiny